Siirry sisältöön

Kuinka sijoittaa yrityksen nettisivuihin

Kotisivut ovat nykyään tärkeä osa yrityksen julkisivua ja imagoa, sekä voivat olla merkittävä osa yrityksen digitaalista markkinointia. Yrityksen nettisivuja suunniteltaessa kuitenkin tulee usein mieleen, että halvalla pitäisi saada ja hyvääkin vielä! Kannattaa kuitenkin miettiä voisiko yritys hyötyä laadukkaista nettisivuista, ja voisiko nettisivujen teko olla yritykselle sellainen sijoitus johon kannattaa panostaa ihan tosissaan. Nykyään tilanne on juurikin se, että tieto haetaan verkosta ja hyvin esillä olevat yritykset esiintyvät edukseen, kunhan kotisivut on huolellisesti ja ammattimaiseksi tehty.

Nettisivut yritykselle hinta
Nettisivut yritykselle on toteutuksena monimuotoinen prosessi

Kaikki lähtee tietenkin yrityksen toimialasta, tilanteesta ja tulevaisuuden näkymistä, joita analysoimalla päästään käsitykseen mitä nettisivuilla voidaan saavuttaa. Jos yrityksessä halutaan puuhata samaa pientä hommaa päivästä toiseen, niin kotisivutoteutukselta ei vaadita paljoa, ja usein voi riittää että yrityksellä on ns. "käyntikorttisivut". Jos yritys haluaa panostaa näkyvyyteen, imagoonsa, sekä tähtää kasvu-uralle, on nettisivujen kanssa oltava hieman enemmän tosissaan. Kotisivut ovat lähtökohtaisesti sijoitus, joiden tulisi vahvistaa yrityksen asemaa liiketoiminnassa, sekä tuoda lisää tunnettavuutta ja asiakasvirtaa. Tämä kuitenkin vaatii että nettisivut tehdään tosissaan, eikä etsitä ilmaisia nettisivuja välittämättä niiden antamasta viestistä ja yrityskuvasta. Tietysti kustannustehokas toteutus on aina kohdallaan, joten siihen on hyvä tähdätä.

Yrityksen nettisivuilla voidaan toteuttaa monenlaista asiaa, ja ne voivat tuoda huomattavaa apua yrityksen päivittäiseen toimintaan automaattisesti. Kotisivut voivat esimerkiksi etsiä uusia asiakkaita, kerätä tarjouspyyntöjä tai yhteydenottopyyntöjä asiakkailta, palvella asiakkaita informaation muodossa, sekä paljon muuta. Yrityksen markkinointia, asiakaspalvelua ja myyntiä on suhteellisen helppo toteuttaa nettisivujen kautta, ja mahdollisuuksia sekä tapoja on runsaasti. Myös kotisivujen sisältö on ensiarvoisen tärkeässä roolissa, johon myös usein kannattaa sijoittaa. Sisältö on se, jota asiakkaasi etsivät.

Mitä niistä kotisivuista sitten kannattaa maksaa? Perustettaessa nettisivut yritykselle voi hinta vaihdella paljonkin, ja pääsääntöisesti riippuu siitä mitä niillä halutaan saavuttaa, millä ne tehdään ja kuka ne toteuttaa. Pelkät yksinkertaiset esittelysivut yrityksille voi saada jo muutamilla satasilla, mutta niiden tuoma lisäarvo yritykselle ei ole aina riittävästi. Näin kannattaakin luoda selkeä ja konkreettinen suunnitelma mitä yrityksen nettisivuilla halutaan saavuttaa, jotta saadaan parempaa käsitystä mihin hintaluokkaan projekti putoaa. Samalla voi yrittää laskeskella millaista lisäarvoa kotisivut tuovat yritykselle, ja harkita onko projektin tuoma lisäarvo mahdollisesti samassa linjassa nettisivutoteutuksen kanssa.

Nettisivuilla ei usein pysty kovin kummoiseen markkinointityöhön, jos niillä ei ole säännöllisiä vierailijoita. Tämä on ehdoton edellytys kotisivujen kanssa, varsinkin jos niille halutaan antaa oikeita töitä hoidettavaksi, eli asiakashankintaa ja yhteydenottojen järjestämistä - toisin sanoen yrityksen suoraa ja aktiivista markkinointia. Kysymykseen mitä nettisivuista kannattaa maksaa, on hyvin vaikea antaa yleispätevää vastausta.  Hallitusti suunnitellut nettisivut tuovat yritykselle lisäarvoa ja imagoa, joten tärkeintä on löytää kustannustehokkain nettisivujen teko, ja tehdä sellainen verkkosivusto joka palvelee pitkään ja hyvin!